Saturday 8 September 2012

Fashion Peeps =.=

Assalamualaikum w.b.t.

I don't know much about fashion. When my cousin asked me about, *Do you know Hana Tajima?* and I was like *Say What????!, what NAJIMA?* My cousin was like OMG You Don't Know Hana Tajima yang buat lilit shawl yang ohsem dan berbeze dari yang lain. Then she showed me the video, *like I care liddat??*Tapi beat it..haku tengok jew.Hewhew..
 Oh, dia ini ke. Yang buat stail macam rambut mengelepet *sorry I don't know how to label the fashion as hihi*

I was interested in shawls since a few pleasant fashion yang it totally covers your aurat be it at the back or in front *covering your chest* and I would like to thank the fashion peeps yang susah-susah nak lilit-membelit the shawls to make it look pleasant enough for you and for me. Heal the world.Nyanyi * heh?* Okay back to business.

And I totallly overwhelmed by these styles that more free hairer *betul ke ni?* would want to wear tudung because they see wow these styles are sooo awesome kalau aku stylekan mesti cantik OMakJoyah! Bagus that it gives people who are free hair new perception and horizon that eventhough you're wrapped, you still can follow the fashion trends. Yahuuu!

But, *hey of course there's buts in everything!* be careful, when you follow this fashion trends, it might lose its true purpose of covering aurah. You might ended being 'riya wa takabbur' or self proclaiming youself like:
*OMJ I look so awesome on this tudung.Mesti orang tak kelip-kelip pandang haku.*
*Haku pakai tudung labuh mesti org ingat haku ohsem.hewhewhew~~*
That perception and opinion runs away from your natural intention of covering your aurat so careful peeps.

And I don't know whether people realise about this or not. You are covering your aurat, that is the real tuntutan in Islam and it's compulsory or WAJIB. What's the point of wearing  if you don't even covering your chest??Like lots and lotsa tudung in the market nowadays, harga beratus-ratus like my mum can buy our whole family baju rayas liddat, but labuhnye cinonet*you understand this rite*nampak dua ketul * you know it la kan*

And there's lots and lotsa iklan and you name it tazkirah bergambar and stuffs being posted in the FB wall and today the concept of the aurat is widespread so you don't give me s*** of not knowing how to cover your aurat well.
In Surah An-Nur, if you know less about it mafhumnya ( you can find the Arabic ayat in Quran, jangan malas!)
Katakanlah ( olehmu wahai Muhammad ) kepada wanita-wanita beriman supaya mereka menundukan pandangan dan menjaga kehormatan diri mereka dan jagan memperlihatkan perhiasan mereka, kecuali apa yang jelas daripada mereka dan hendaklah mereka labuhkan tudung sehingga ke bawah paras dada......

And better stick to one opinion yang takkan berubah dari dahulu tak kira lah fesyen hape yang hengko nak gayakan selagi menepati syariat. That is what I've always hold in my head and in my heart. You cannot say that only bidang 60 and tudung labuh bulat je yang boleh pakai untuk tutp aurat. if you're not confident of wearing it then don't wear it. But, it's the best of the best tudung ever I would say and tahniah pada yang pakai.Alhamdulillah. Hakikatnya, yang sebetul-betulnya adalah yang menutup dada and lebih baiknya depan dan belakang sama labuh.Itu yang terbaik. Tapi kalau nak belit lilit juga, boleh inshaAllah tapi pastikan syariat terjaga, that's all. Cantikkan Islam. Orang aje yang menyusahkannya. Selagi anda hidup bersyariat, inshaAllah, Allah akan memelihara kita dari pandangan nafsu warga-warga di luar sana.
Kan comey cenggini. Akak like banyak-banyak tau. Credit to Tudung People.

Lagi satu, trend sekarang ialah maxi dress wow wow so ohsem like cantik-cantik and menutup aurat/ and so whatever. I'm not being sarcastic but hey you can't help of being one. Kerana sebabnya darlings, yang maxi dress longgar and tak nampakkan your lure body tu takpe, tapi maxi dress yang melekap ikut badan and ketat and bermaterial kain getah sampai nampak bentuk kaki bile jalan *Meh* What are you trying to show actually. Niat nak pakai ala-ala macam jubah ohsem dah ada, tapi think about it again girls. jangan lah sampai nampak bentuk, lurah, gunung dan sebagainya. I dah pehnat tulis ini and I hope the essence is relayed ye. Pakai la hape pun tapi ingat biarlah bersyariat, jangan sebab nak cantik nampak bentuk badan OMG laki tengok mesti beratur belakang haku uolls hengko boleh pakai apa yang hengko suka ya.

Lastly, saya menulis bukan untuk mengutuk fashion2 peeps sekalian, sebab saya pun sukakan muslimah yang OMG ohsemnye die pakai maxi skirt and baju labuh longgar..Sye pun pengikut fashion2 tudung and shawls sekalian, tapi ingat lah biarlah bersyariat. Saya tulis bukan nak kata saya betul or whateverrr but to share the light of the true covering and total coverage for uolls tau and reminder for myself. baik tak i??hewhewhew..bagi sesiapa yang tak rasa confident nak tutup lagi, slowly tapi jangan tak buat terus tau. I sokong you dari belakang tau. InshaAllah doa pada Allah tetapkan hati kita di jalanNya. InshaAllah dia tolong and again you don't have right to choose whether you want to cover your aurat, because you have to and Allah had shown you the way because Islam loves each and everyone of us..So Yeah. It's maghrib already and I have to go MIA. InshaAllah we'll meet again. Wassalam..Peace =))

As usual further reading:
Memilih gaya tudung uolls
Which I think relay the best of what I was going to deliver. so yeah.



 

No comments:

Post a Comment